szerda, 07 október 2009 21:40

Logitech Flight System G940 teszt (1. rész)

Írta:
logo_logitechA Logitech 2009. júniusában, az amerikai E3 kiállításon mutatta be a G940 névre keresztelt repülésvezérlőjét, mely egy botkormányt, gázkar és pedál tartalmaz, egy csomagban. Ezidőtájt már csak néhány cég foglalkozik a hardcore szimulátorosok kiszolgálásával, ezért és az első force-feedback HOTAS miatt nagy várakozás előzte meg a Logitech új termékét.



De mi is az a HOTAS?

Az angol "Hands On Throttle-And-Stick" rövidítése, vagyis "kezek a boton és a gázkaron". A koncepció lényege, hogy a pilóta keze ügyében levő botkormányt és gázkart a pilótafülke lényeges funkcióit elérő kapcsolókkal és gombokkal látták el. Ez lehetővé tette a pilóta számára, hogy szükségtelenül ne kelljen levennie a kezét a repülésvezérlő rendszerekről. Így a lényegesbb dolgokra koncentrálhat annélkül, hogy kapcsolókat kelljen nyomogatni a a pilótafülkében. A cél az volt, hogy javítsa a pilóta helyzetfelismerését, képes legyen a gépe rendszereit kezelni erős turbulenciában, stressz vagy nagy túlterhelés alatt, úgy, hogy közben minimálisra csökkentse azt az időt, amikor a pilótának ténylegesen le kell vennie a kezét a botról vagy a gázkarról. Az egyik első alkalmazására az English Electric Lightning a legjobb példa, azóta pedig már minden mondern katonai repülőeszköz nélkülözhetetlen kelléke lett.


HOTAS történelem a Pc időszakból

Szinte természetes volt, hogy az egyre népszerűbbé váló, pc-n futó repülésszimulátorokhoz is használható legyen. Csak néhány ezek közül:


CH Products
  • Fighterstick
  • Combatstick 568
  • Flightstick Pro
  • Pro Throttle




Saitek
  • X36: gameport csatlakozóval, az első Saitek HOTAS, jól nézett ki, de nem volt túl tartós, Windows 98-ig volt támogatott.
  • X45: a korábbi X36 továbbfejlesztése, már USB csatlakozással, kissé kényelmetlen módon az oldalkormány a gázkarról volt vezérelhető. A joystick alaphelyzetbe állításáért felelős rugós, műanyag csúszógyűrű könnyen kikopott.
  • X52: az oldalkormány már a joystick oldalirányú elcsavarásával volt használható, javítottak a rugón, de rendszeres kenés nélkül még mindig voltak vele problémák.
  • X52 Pro: a korábbi típus ráncfellvart változata, végre lötyögés nélküli rugózással, új szoftverrel, néhány apróbb módosítással.
  • X65F: várhatóan 2009 decembertől kapható, force-sensing (erőérzékelős), Saitek Pro Instrument Panel kiegészítőkkel bővíthető HOTAS rendszer, a jelenlegi elérhető infók.




Thrustmaster
  • Cougar: a Thurstmaster nagy dobása, óriási várakozás előzte meg. Fémből, tartósra és robusztusra készítették. A géptípusonként cserélhető botkormányból sajnos nem lett semmi, a kezdeti hardware problémákat pedig ügyes modderek (pl.: EvenStrain, Hall szenzor beépítés, Ubermod, MMaister-féle megerősített rugók) oldották meg, szinte a végtelenségig konfigurálható driverével a mai napig sok szobapilóta repül.




Mi az a Force Feedback?

Egy igazi gépen a pilóta repülés közben folyamatosan érzi a gépet és a fellépő kormányerőket, melyet a pillanatnyi repülési helyzetnek, az irányítófelületek trimmelésével tud semleges helyzetbe állítani. A gépre és a kormányfelületekre ható erők minden repülési helyzetben -folyamatosan- változnak, a pilóta ennek megfelelő erővel húzza-nyomja a botkormányt és lépi be az oldalkormányt. A force-feedback (erővisszacsatolás) ennek a számítógépes imitációja. A kormányerőket egy a joystickban elhelyezett villanymotor állítja elő, mellyel egy igazi repüléshez nagyon hasolnó érzést ad. Ehhez természetesen az aktuális szimulátor támogatása is szüksége. Mivel a pc szimulátorosok előtt eddig sem volt ismeretlen a force-feedback (gondoljunk csak a Microsoft Sidewinder Force Feedback 2-re), a beépített force-feedback támogatás szinte az összes autó-, motor-, repülőgép-, helikopterszimulátorra igaz, ez tehát nem fog gondot okozni.


Kicsomagolás:




A Logitech G940 tulajdonságai

Joystick:
  • precíziós force-feedback
  • 2 állású fém kapcsoló
  • POV irányító
  • 8-irányú HAT
  • 6 programozható nyomógomb
  • Pinkie (kisujjas) nyomógomb
  • 3 analóg trimm tekerő (csűrő, magassági és oldalkormány)
  • fizikai kapcsolat nélküli X és Y pozicionáló szenzorok
  • rögzítési pontok és gumitalpak




Gázkar:
  • kétfelé választható, rugóval egymáshoz rögzíthető, állítható erősséggel
  • két darab 4 irányú HAT kapcsoló
  • négy programozható gomb a markolaton
  • két forgatható analóg irányító
  • nyolc programozható gomb a talpon, független LED világítással, cserélhető feliratokkal
  • 3 irányú mód választó
  • rögzítési pontok és gumitalpak




Pedál:
  • realisztikus pedálok, fém talpakkal
  • fékpedál
  • állítható erősség
  • szőnyegre is rögzíthető, ha nem szükséges, eltűntethető a rögzítő felület
  • rögzítési pontok és gumitalpak



Software:
  • I-FORCE™ Force Feedback Technology Licensed from Immersion Corporation.
  • Logitech® Gaming Software for Windows®.


Telepítés:

A pedál és a gázkar kábeljét a joystick talapzatába, com port-szerű csatlakozókkal, az egyetlen USB kábel innen megy a gépbe. A force feedback villanymotorjának tápegysége szintén ide megy.



Kezdésnek érdemes a drivert feltelepíteni, a jelenlegi V5.08 a Logitech support oldaláról tölthető le. A telepítés simán megy, az eszközöket kalibrálni kell. A Logitech Profiler jelenleg egyetlen játékhoz sem tartalmaz profilt, a felhasználók által készítettek pedig még nem kezdtek el a netre szivárogni.



Folytatása következik...

Témák

Köszönjük a támogatást! Thank you for your support!